Pencak Silat


Pencak Silat is de verzamelnaam voor de inheemse krijgskunst van de Indonesische / Maleise archipel. Pencak Silat is een zeer effectieve krijgskunst die er sierlijk en vloeiend uitziet afhankelijk van de stijl en streek waar het is ontwikkeld. Ondanks de sierlijke en soepele bewegingen is het een vechtkunst die doeltreffend en explosief is. Er bestaan ongeveer 150 originele Pencak Silat stijlen, allen met zijn eigen specifieke kenmerken en bewegingen. In Indonesië word het Pencak Silat vooral gezien als een levenswijze waarbij het karakter van de beoefenaar gevormd wordt.

De leerling wordt getraind om op ieder moment gereed te zijn om een aanval af te slaan. Hierbij kan het voor komen dat houdingen vrij laag worden uitgevoerd, deze lage houdingen en bewegingen eisen van de leerling zowel kracht als flexibiliteit in benen en heupen. Daarom is het belangrijk om niet alleen in hoge houdingen te trainen maar ook in de lage zodat de spieren goed ontwikkeld worden. Binnen de Pencak Silat bestaan er verschillende principes en manieren om jezelf te verdedigen en is bij elke stijl anders. Zo zijn er systemen die kort en hard zijn en stijlen die juist heel meegaand en soepel zijn.

De Pencak Silat stijl die wij beoefenen binnen The Old School is een mix van een aantal verschillende systemen uit west Java en west Sumatra die samengevoegd de gehele leer vormen binnen de school, deze zijn: Gugah Waraga – Cimande en Silek Harimau Singgalang. In Indonesië komt het vaker voor dat binnen een school of stijl meerdere systemen beoefend of gemixt worden.

 

Gugah Waraga

Het systeem van Gugah Waraga is een mix, bestaande uit vijf verschillende Pencak Silat stijlen namelijk, Cimande, Cikalong, Sahbandar, Madi Kari en Sera. Dit systeem is ontwikkeld door Guru besar pak Mumuh Muchayar uit Bogor in Indonesië. 

 

Cimandé

Ontwikkeld door Pendekar Khair rond het jaar 1760. De stijl Cimandé is in de loop der tijden zodanig aangepast en uitgebreid waardoor er verschillende stromingen zijn ontstaan. De stroming die wij beoefenen is ontwikkeld door Guru besar Pak Nunuh en bestaat uit vijf dierenstijlen met als basis Cimandé. Deze technieken zijn verweven in de Lanka’s (loopvormen) maar het verschil met de lanka’s van Pak Nunuh en die van Gugah Waraga is dat deze hoofdzakelijk uit dieren technieken bestaan.

Verschuren

De grondlegger in Nederland voor deze stijlen van Gugah Waraga en van pak Nunuh is Guru besar M.Verschuren. In de tijd dat Guru Stephen Ghazi trainde in de school van Verschuren waren deze systemen van pak Mumuh Muchayar en Pak Nunuh al gecombineerd onder de naam Kujang Sakti voorheen Parang Sakti. .

H.Tulalessi

Er werd in die periode ook getraind bij de zwager van Guru Verschuren, Pendekar H.Tulalessi van de stijl Paguron Mande Muda. Guru Stephen is naast de gezamelijke trainingen ook een aantal keren heen en weer gereisd om bij Guru Tulalessi prive te trainen. 

 

Guru Stephen Ghazi heeft ruim 7,5 jaar intensief getraind bij Guru M.Verschuren en was assistent leraar in de school. Zowel de kindergroep en de volwassenen heeft hij les gegeven. De training die hij kreeg was vrijwel dagelijks, zowel in de sportschool als ook privé. Eind 1992 is hij gestopt bij Guru Verschuren en is begonnen met lesgeven in Pencak Silat Cimandé. Guru Stephen Ghazi is gecertificeerd door Guru M.Verschuren in de graad Tingkat Lima (zwarte band 5e dan)

 

Silek Harimau Singgalang (Satria Muda Indonesia)

Guru Syofyan

Het derde systeem wat beoefend word in onze school is die van Satria Muda Indonesia (SMI) van Aliran Silek Harimau Singgalang. In 2007 is Guru Stephen Ghazi naar Bukittinggi in west Sumatra vertrokken om te trainen bij Dewan Guru pak Syofyan Nadar van Aliran Silek Harimau Singgalang. Hier trainde hij twee keer per dag gemiddeld drie a vier uur per keer,.

Alle trainingen heeft hij opgenomen zodat bij thuiskomst het programma van (smi) niet verloren gaat. Hij heeft toestemming gekregen van pak Syofyan om les te mogen geven in Nederland in de stijl Satria Muda Indonesia. Guru Stephen Ghazi is gecertificeerd in de graad Satria Taruna.

 

Kang Cecep

Kang Cecep and Guru Stephen.

Naast de training bij pak Syofyan heeft hij ook training gehad in 2007 van Kang Cecep Arif Raghman in Indonesië. Guru Stephen verbleef in het huis van Cecep (nu bekend van de film ‘The Raid & John Wick 3)

Bij een groot feest werd Guru Stephen gevraagd of hij wat kon laten zien van zijn Silat. Hier heeft hij een korte demonstratie gegeven wat tevens op de Indonesische televisie is getoond tesamen met dw demonstraties van de school waar hij op bezoek was. Kang Cecep heeft een paar keer seminars gegeven in onze school en zal ook weer in de nabije toekomst terug komen. 

Guru Stephen is tevens op bezoek gegaan bij Yayan Ruhian (The Raid & John Wick 3) in Jakarta. In Tari Kolot (west Java) is hij op bezoek gegaan bij Guru besar Abah Ace in Cimande village. Hier heeft hij het geluk gehad om de oude padepokan te mogen bezoeken waar er in de oude tijd veel werd getraind. Bij deze ontmoeting heeft hij veel mogen zien van de originele oude Cimande stijl.

 

De training

De technieken en de houdingen binnen onze school variëren van rechtopstaand tot zeer laag. Naast de gebruikelijke handtechnieken bestaan er ook grepen die op korte afstand worden gebruikt en traptechnieken voor de grotere afstand. De wapens waarmee we trainen zijn;  toya, galang (korte en lange stok) trisula (drietand)  golok (kapmes) zwaard (pedang) mes (pisau) en karambit. Vaardigheid met deze wapens wordt gemakkelijk verworven, door de langdurige correcte beoefening van ongewapende technieken. Hierdoor zijn alle bewegingen en technieken met een kleine inspanning ook geschikt te maken om te kunnen vechten met wapens. Deze overgang van het ongewapend naar gewapend trainen stelt de leerling in staat dat als hij zijn wapen verliest of als hij word aangevallen met wapens zichzelf toch kan verdedigen en kan doorvechten. Pencak Silat brengt naast het leren vechten ook andere positieve aspecten met zich mee. Zo word je wilskracht vergroot, je karakter gevormd en leer je om je eigen grens te verleggen, daarnaast word je zelfverzekerd en verbeterd  het de algehele gezondheid.

Het Pencak Silat bestaat voornamelijk uit de volgende onderdelen:

  • De Jurus: Vormen de basis van de Pencak Silat. Het zijn de anatomische wapens en technieken die bij de aanval en verdediging worden gebruikt.
  • De Langka : Zijn de uitgebreide loopbewegingen met toepassing van de Jurus. Hierbij moet je denken aan de houdingen, de loopvormen en richtingen het voetenwerk en technieken. Er is een grote verscheidenheid aan technieken en vormen en het kan in alle richtingen uitgevoerd worden, vergelijkbaar met kata’s ofwel “gevecht tegen meerdere denkbeeldige tegenstanders”.
  • De Senjata : Hier leert de student omgaan met wapens waaronder Pisau, Golok, verschillende maten stokken, Trisula en allerlei andere voorwerpen die in nood dienst kunnen doen als wapen.
  • Mental/ spiritual: De geestelijke/spirituele leer zoals de Kebatinan/Kejawen.

In Pencak Silat word er niet alleen geoefend in fysieke vechttechnieken. Er is een aparte training wat bestaat uit de ademhalingsleer, visualisatie, meditatie, de chakra’s en de innerlijke training voor het werken met de energie. Door beoefening van meditatie en ademhaling word het mogelijk om je eigen energie te voelen en de energie van je omgeving, daarnaast kom je meer tot jezelf en ben je beter in staat om op je intuïtie af te stemmen. Innerlijke kracht en de bijbehorende training vind je in verschillende benamingen terug afhankelijk van het land en vechtsport, in principe wordt er hetzelfde mee bedoeld.

Een paar voorbeelden vanuit diverse landen:

  • Voor de Chinese vechtkunsten zoals Kung Fu – Chi (Taoïsme)
  • Voor de Japanse vechtkunsten zoals Aikido, Ninjutsu – Ki (Boeddhisme)
  • Voor de Indiase vechtkunsten kalaripayit maar ook Yoga – Prana (Hindoeïsme)
  • Voor de Indonesische vechtkunsten Pencak Silat – Batin kekuatan (Kebatinan)

Wat er vaak wordt beweerd door guru’s (meesters) is dat je Pencak Silat in zijn volledigheid niet kunt leren zonder beide aspecten te beoefenen. Met andere woorden om Pencak Silat te leren dient de leerling zich dus te trainen in het fysieke (lichamelijk) en mentale (geestelijke).

 

Mental spiritual